Ilizarov-notities #3 | Enkelgewichten

Ilizarov-notities (c) L. Rugebregt 2013

.

Een ilizarov-frame is (letterlijk) zwaar, en dan niet in de zin van ‘wat-is-die-boodschappentas-zwaar’, nee, ZWAAR! Heb je weleens meegemaakt dat een peuter zich aan je been vastklampt en je toch door wilt lopen? Hoe je je been dan achter je aan sleept met peuter en al? Beeld je daarbij in: enkele pennen en schroeven die door je been heen gaan. Kun je het je voorstellen? Ja? Zo voelt het om een ilizarov-frame aan je been te hebben.

Toen ik na de operatie voor het eerst op twee benen mocht staan in het ziekenhuis, hield een stagiaire fysiotherapie mij angstvallig vast rondom mijn middel. En ik kan je garanderen dat dit geen overbodige luxe was! Ik was ziek, zwak en misselijk en schrok me helemaal wild van het gewicht dat aan mijn been vastzat en het feit dat ik er niet mee kon lopen. Gelukkig had ik mij voorafgaande aan de operatie drie keer per week naar de sportschool gesleurd om mijn beenspieren te trainen. Hierdoor kon ik al wel vanuit een zittende positie mijn been met het frame optillen en van daaruit verder ‘oefenen’:

  1. Lopen met een looprekje
  2. Lopen met twee loopkrukken
  3. Lopen met één loopkruk
  4. Lopen zonder hulpmiddelen

Ditmaal wil ik het wat beter aanpakken in de aanloop naar de operatie. Daarom heb ik enkelgewichten gekocht. Twee enkelgewichten van 1.5 kilo per stuk (mijn ilizarov-frame woog de vorige keer op z’n zwaarst rond de drie kilo) om alvast mee te ‘oefenen’. M.a.w.: ik ga de komende weken zoveel mogelijk met (eerst één en daarna beide) gewichten om mijn rechterbeen lopen, om op die manier alvast te wennen aan het gewicht van een ilizarov-frame. Met een beetje geluk kan ik op die manier na de operatie veel sneller leren lopen.

 

Enkelgewichten © L. Rugebregt 2013
Enkelgewichten © L. Rugebregt 2013

Rechtsonder zie je het ilizarov-frame in het eindstadium en op z’n ‘lichtst’, zo rond de 1.5 kilo gok ik.

Posted on: 29 januari 2013, by : Liselore

One thought on “Ilizarov-notities #3 | Enkelgewichten

  1. Pols en enkelgewichten zijn uitstekend geschikt voor een revalidatie of extra training dimensie om de spieren weer te versterken!
    Blijf ze gebruiken voor het sneller behalen van je trainingsdoelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *