Ilizarov-notities #25 | Rekken & Strekken

Tot ongeveer mijn twintigste moest ik van sporten niets hebben. Ik heb het wel geprobeerd hoor, proeflesje hier, proeflesje daar, maar op een paar jaar paardrijden na, was sporten voor mij geen prioriteit. Totdat ik ineens een knop omzette. Ik nam een abonnement bij de sportschool om de hoek (wel zo makkelijk) en kreeg de smaak te pakken, vooral de groepslessen KickFun (het heeft iets weg van KickBoksen) waren favoriet.

Meerdere malen per week werkte ik mij volledig in het zweet, sloeg mijn knokkels stuk op de KickBag (goed intapen is de truc) en de les Pilates die er achteraan kwam, ach dat ene uurtje extra… Helaas wordt KickFun niet overal gegeven en moest ik na een verhuizing op zoek naar een alternatief, dit werd een combinatie van fitness (cardio en krachttraining) en BodyBalance (een combinatie van Pilates, Yoga en Tai-Chi).

Maar ja, toen was het ruim twee jaar geleden na het ilizarov-frame ‘klaar’ met het sporten. Nog steeds denk ik weleens met ‘weemoed’ terug aan de tijd dat ik op en top in vorm was én… heel flexibel! Inmiddels zit ik in mijn tweede revalidatietraject, na de heupoperatie, en wil ik heel graag die flexibiliteit weer terug in mijn heup-, knie- en enkelgewrichten van beide benen. Ja, beide benen, ook het been waar het ilizarov-frame omheen heeft gezeten is nog steeds niet back in shape.

Maar ja, ik ken mezelf, zodra ik mij weer aan zou melden voor lessen Pilates en BodyBalance moet en zal ik meteen ALLE oefeningen mee kunnen doen, een vol uur lang… Tja, waar begin je dan? Nou, op YouTube dus! Ik ontdekte het kanaal Blogilates met Pilates-oefeningen. De oefeningen die mij aanspraken op Blogilates kan ik in alle rust thuis op mijn matje en ook aanpassen of stoppen wanneer ik wil.

Zo gezegd, zo gedaan, dagelijks rek en strek ik met deze video:

…meer pilates-oefeningen zijn terug te vinden in deze afspeellijst. Mijn doel is om uiteindelijk de ‘bridge’ te kunnen  zonder op mijn hoofd te hoeven steunen.

* Let op: ik ben natuurlijk geen expert op het gebied van revalideren! Luister goed naar je eigen lichaam, als iets niet goed voelt, doe het NIET en overleg met je arts en/of fysiotherapeut over wat je wel en niet kan.

VOLG JE MIJ AL OP
TWITTER | INSTAGRAM | BLOGLOVIN’ | PINTEREST

.

Posted on: 14 november 2013, by : Liselore

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *